Vem är bildens avsändare?
Gucci
Vilken målgrupp vänder sig bilden till?
Ungdomar och unga vuxna (ca 20 - 25 år). Den riktar sig främst tjejer som vill vara attraktiva, bli beundrade av killar. Om det hade varit omvända roller, dvs killen som tittar in i kameran så skulle det vara mer riktat till killar. Tjejen är sminkad med sotiga ögon och läppstift, har lyster i hyn och långt hår, detta tycker jag ser väldigt lyxigt ut och man får en känsla av att parfymen inte är någon budgetvariant som vem som helst har råd med.
Vilket är bildens budskap? Ev dolda budskap?
Budskapet tolkar jag som att det är ”köp den här parfymen om du vill att killar ska tråna efter dig, parfymen går inte att motstå”. Det känns som bilden är tagen mitt i en intim akt, vilket gör att man får intrycket av att parfymen lockar.
Vilka trender kan man fånga upp i budskapet?
Tjejens sminkning, som jag nämnde tidigare, sotiga ögon med ifyllda ögonbryn och målade läppar är väldigt inne just nu. Reklamen är ju något/några år gammal men det är fortfarande snyggt att ha sotiga ögon, man ser utmanande och kaxig ut. Självklart är ju även sex en trend som man kan snappa upp, och det är fortfarande en trend att använda sex för att sälja saker (speciellt när man gör reklam för underkläder). Parfymen heter ju även Gucci Guilty vilket bidrar till det..
På vilket sätt skiljer sig bilden/varan/tjänsten från andra liknande budskap USP, ETSP, ESP?
Det som gör den här parfymens reklam unik är väl just det att en tjej och en kille, båda utan kläder, sittandes tätt ihop är på reklamen. Dessutom är det endast tjejen som har ögonkontakt med kameran, eller oss konsumenter. Jag tycker att reklamen säger ”Det är inget flams och trams med det här, det är allvar”. Det förekommer inga etiska frågor.
Vad är syftet med bilden?
Bildens syfte är marknadsföra parfymen och få kunden att tro att man blir oemotståndlig om man har den på sig.
Hur talar bilden till mottagaren (reklamens metod)?
Den visar en tjej och en kille där killen bekräftar att parfymen doftar gudomligt. Det är endast två personer och parfymen på bilden vilket gör att man inte distraheras av någonting i bakgrunden av bilden. Tjejens öga ligger i gyllene snittet och det är det som fångar ögat först, sedan börjar man titta på det runt omkring.
Hur fungerar bildens färgsättning?
I princip allting har samma färg. Parfymens flaska är ungefär i samma färg som personernas kroppsfärg, detta gör dock att den smälter in ganska väl i bilden. Roséguld och brons är färger som varit populära under det här året och året innan och det utnyttjar de verkligen, både personernas hy och parfymens flaska har dessa färger. Om parfymen hade varit en annan färg hade den stuckit ut mer, men själva bilden hade inte blivit lika snygg. Bilden blir enhetlig i och med att det endast är en färg med nyansskillnader vilket är väldigt snyggt, det ser proffsigt ut.
Vem är bildens avsändare?
H&M
Vilken målgrupp vänder sig bilden till?
Män, främst över 16 år men under 35 år.
Vilket är bildens budskap? Ev dolda budskap?
Bildens budskap är att berätta för människor i samhället att det här märket säljer snygga kläder till män. Dolda budskap kan vara att det går att använda kläderna när som helst, de funkar både till fester och till vardags. Överkroppen med kavaj och t-shirt är ganska uppklätt, medan byxorna och skorna är mer sådant man skulle använda till vardags. Han ler inte, men han ser inte allvarlig ut heller. Det är mer åt det hållet att han ser nästan lite uttråkad ut.
Vilka trender kan man fånga upp i budskapet?
Idag är det populärt att ha på sig trasiga jeans, sneakers och en enkel vit t-shirt. Om man vill vara lite finare går det att klä upp outfiten med en fräsch kavaj i en ljus färg.
Vad är syftet med bilden?
Syftet med bilden är marknadsföra kläderna. Företaget vill förmedla att de säljer snygga killkläder och att de är moderiktiga, hänger med i dagens mode.
Hur talar bilden till mottagaren (reklamens metod)?
Bilden visar en kille som vant står och posar framför kameran. Man skulle kunna föreställa sig att han är på en grillkväll med massa kompisar.
Den blåa färgen finns i skorna, byxorna och kavajen. Bakgrunden, som är grå, innehåller lite blåa toner. Det vita i t-shirten kommer igen på skorna och i det trasiga på byxorna.
Analys av min egen bil
Jag valde att göra en Fjällräven-reklam. Eftersom jag hade ett foto på min kusin och han hade en Fjällräven-skjorta på sig på bilden där märket syntes ganska bra, så jag bestämde mig för att använda det fotot. Jag hade sökt på Google på Fjällräven och fått fram reklambilder som visade personer som var ute och fjällvandrade eller bara ute i skogen och plockade svamp. Det var då väldigt passande att min kusin stod och höll i ett gevär (som han har licens för) ute på landet, eftersom det passar bra in på vad man ska använda Fjällrävens kläder till, dvs friluftsliv.
Färgerna i bilden tycker jag är väldigt behagliga, ganska enhetliga och naturliga. Mycket brunt, grönt och rött. Motivet, min kusin, är placerad enligt tredjedelsregeln. Texten som berättar om Fjällrävens skjortor är placerad i gyllene snittet, samma höjd som min kusins ögon. Fjällrävenloggan är placerad nere i hörnet för att det är vanligtvis där företagslogos placeras i reklamsammanhang.
Jag fotade med ett fast objektiv 35 mm. Inställningarna var: ISO 200, bländare f/3.5 och slutartid 1/25 s. Objektivet har inte inbyggt VR så jag använde stativ när jag tog fotot, det blir stadigare då.
När jag redigerade bilden ljusare jag endast upp bilden med levels och gjorde färgerna lite varmare med hjälp av hue/saturation. För att klistra in loggan tog jag en bild från Google, gjorde en ny bild av den i photoshop, markerade "tyglappen" med flaggan och klippte ut den. Sedan klistrade jag in den i fotot och suddade kanterna så att de blev jämna.
Förbättring om jag skulle göra en till reklambild:När jag redigerade bilden ljusare jag endast upp bilden med levels och gjorde färgerna lite varmare med hjälp av hue/saturation. För att klistra in loggan tog jag en bild från Google, gjorde en ny bild av den i photoshop, markerade "tyglappen" med flaggan och klippte ut den. Sedan klistrade jag in den i fotot och suddade kanterna så att de blev jämna.
- Större text som beskriver skjortorna. Om man skulle förstora upp bilden så att den blir flera kvadratmeter stor så skulle man vara tvungen att verkligen koncentrera sig på texten för att läsa den. Om man har text på en reklam så ska den vara så stor att man ska kunna gå förbi reklamskylten och hinna läsa texten utan att vara tvungen att stanna.
Först till bildanalyserna.
SvaraRaderaDu besvarar frågeställningarna utförligt och kommer med relevanta synpunkter på hur vi skall uppfatta bilderna. Blicken (möter betraktaren och vi blir delaktiga i det som sker) och färgen i Guccireklamen är central för vad bilden kommunicerar. Lyx (guld och rött) och åtrå. Den håller sig inom raman för vad som anses anständigt. HM reklamen är inte lika lyxig och har väl en annan målgrupp som du mycket riktigt antyder. En trend som är gemensam i bilderna är en relativt enkel komposition, fotograferad under ganska enkla förhållanden och med en minimalistisk hållning till förklarande text. Det får räcka med varumärket. Tatuering är ju väldigt inne också. Retoriken anspelar på att vi skall känna oss missnöjda med oss själva och är instrumentell (tillhandahåller ett verktyg för att lyckas) till sin karaktär.
Din Reklambild.
SvaraRaderaBra att du är medveten om bildkompositionens betydelse vid fotografering.
Färgerna harmonierar bra i din bild och jag tror faktiskt så här i efterhand att den hade klarat sig bra utan texten. Testa det får du se, motivet och bara loggan. Bra jobbat.
Bra